Monday, November 20, 2006

Vattnet, en miljö fråga!!!

Källa: Röda Korset

Vatten och hälsa hör ihop. Vi människor kan överleva ett par veckor eller mer utan mat, men utan vatten klarar vi oss bara något dygn.
Bilden: Trängseln till vattnet i Bangladesh.
För oss ser bilden fint ut med alla glada färger och vackra krukor. Vi upplever trängseln som en stor och harmonisk fest, men för befolkningen där, så är det bara ett lidande och elände. När ska vi förstå att vi måste ta vara på vattnet och hantera det som en bristvara?

Studenterna har kommenterat bilden så här:

"Vattnet är livet och tills i dag finns många människor i den här världen lever svårt utan vatten och dem längtar efter att se vatten rinner från kranan eller kunna duscha på morgonen, de som bor i Irak förklarar bäst det här begrepet och de vet mest hur svårt livet är utan vattnet". Janan

"När jag såg bildern jag tänker vi måste använde vatten till rätt". Nejat

"Jag kommer obiden visar vatten brist i tredje världen,medan här i väst finns vatten i överflöd och problemet finns långt borta och det angår inte de som själv blir inte drabbade av vatten brist så rika länder blundar för problemen". Saleh

"När jag titta på bilden jag tänker hem därför att jag upplevde". Mussi



0 Comments:

Post a Comment

<< Home