Thursday, September 07, 2006

En student frågar: Vad är en blogg?

Sedan jag skapade kursbloggen har jag börjat hänvisa studenterna att titta på den då och då och kommentera. Jag uppmuntrade till och med dem på Internationella bloggdagen att skaffa sig en egen blogg. Eftersom man hör och använder ordet "blogg" mycket nu förtiden, så var det självklart för mig att alla förstod vad det innebar. Men i verkligheten var det inte så. En student reagerade och skickade detta brev:

"jag undrar om vad kursbloggen för något och varför jag skaffar en sånt och vad ska den abvänds för ,försökte läsa lite gran om den men det var bara på engelska ,så jag behöver lite förklaring om den.
tack".

Newal svarar:
Tack .... för din fråga. Här får du veta lite om vad "bloggen" är för något och vad man använder den till.

En blogg är en hemsida där man på ett enkelt och nytt sätt uttrycka sig, sprida sina
åsikter, prata om böcker man läst, berätta om sina resor m.m.


Bloggen kan handla om vad som helst.
Det är enkelt att skaffa sig en blogg.
Den är levande
Den är gratis
och det är lätt för andra att kunna lämna in sina kommentarer direkt under varje inlägg.

Vår skolas hemsida är som en blogg och nästan alla kurser har sina egna bloggar.
I vår kursblogg berättar jag om vad som händer i kursen, om praktiken, tips och råd och många saker som med vården att göra. Du får gärna kommentera i bloggen eller komma med förslag till olika ämnen.

Med vänliga hälsningar
Newal Chahrstan

0 Comments:

Post a Comment

<< Home