Tuesday, April 08, 2008

Kärleksdikter












En av kursavsnitten vi jobbade med under kursen var "Sex och samlevnad".
Eleverna fick komma med kärleksdikter från sina hemländer och stod för överstättningen. Här publicerar jag några utan bearbetning;


Från Ruan Ning

När jag saknar dig
Kan du känna min längtan
Även du är långt borta från mig?

När jag saknar dig
Jag går ut även om det är blåsig
Från sol uppgången till sol nedgången
Genom alla platser vi har varit tillsammans

När jag saknar dig
Står jag bakom fönster
Glor på förbi gående folk
Men innest inne är det bara du i mina tankar

När jag saknar dig
Tar jag en penna
Skriver hela natten
bara ditt namn
Poet: Dan Wan/Kina

Från Emebet Tesfaye
När jag inte får träffa dig, kommer jag inte sömna
När jag inte hör din röst,blir jag tom i hjärtat.
Jag kan inte sluta tänka på dej.
Kom till mig som morgon sol.
Du är min ängel som sitter i hjärtan.
jag vet att du har samma känsla som mig.
Du är min MONALIZA
Poet: Tegbaru/Etiopien

Från Oonagh Laverty
Mina ben är tärd med en flamma,
Mina fötter är öm med resande,
För, ropar på min dams namn,
Mina läppar har glömt att sjunga.

Å, hämpling i vild rosen bryta
Lyssna spänt för min kärlek din melodi,
Å lärka sjunga hög för kärleks skulle
Min dam gå förbi.--------
Poet: Oscar Wilde/Irland

0 Comments:

Post a Comment

<< Home