Monday, March 19, 2007

Pippi Långstrump behövs i vården!



Sagofiguren Pippi Långstrump är en positiv, stark och modig flicka.
Hon tänker själv, ser möjligheterna i svåra situationer och accepterar inte orättvisor.
"Hon skulle passa perfekt inom vårdyrket", säger en professor i socialt arbete vid universitetet i Karlstad.
Läs mer:
För 20 år sedan kände jag inte till Pippi Långstrump. Hennes böcker var inte ens översatta till arabiska, som är mitt modersmål.
Pippi (Janan som hon kallas på arabiska) kom först 1991 av bokförlaget Dar-Almuna. Jag läste boken bokstavligt och blev helt chockad över att hon inte motsvarade min konservativa uppfostran, att hon agerade på egen hand när föräldrarna inte fanns till och att hon
skulle förstöra för andras barn. Mina reaktioner var nästan dem samma som svenska pedagogernas, som gick till attack när böckerna om Pippi, skrivna av av Astrid Lindgren, kom ut 1945. "Böckerna om Pippi var riktigt dåliga, något obehagligt, som krafsar på själen" ansåg författaren John Landquist, och många andra höll med honom.
Med tiden insåg jag dock hur hon var en snäll, stark, hjälpsam och rättvis flicka.
"Pippi är varje barns dröm. Hon förverkligar det barnen inte kan få, p.g.a olika regler som präglar dem", säger Mona Henning när jag frågade henne i ett telefonsamtal.
Mona är översättaren och ägaren till Dar-almuna."Jag gillar Pippi, hon är min älskningssagofigur" fortsatte hon.

2 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Jag tittade Pippi Långstrump på TV före 20-30 år.Hon var mycket populer i Yugoslavien.Jag var liten men jag minns bra Pippi.Hon var mycket specifik p.g.a. sina flätar.jag njutade mycket i hennes episoderna.Pippi är en mycket positiv Svensk sagofigurer.

7:48 AM  
Anonymous Anonymous said...

Det stämmer om Pippi Långstrump som är stark,en kämpe för rättvisor och självständigt.Men många föräldrar kan se Pippi som en dåligt förebild för barnen.Jag tycker det kan bero på kultur krock. För min del Pelle svanslös kan passa inom vården. Därför han kämpar att anpassa sig trots att han blev mobbat,förnedrat och utanförskap.Han lyckades till sist hur inteligent han är och får respekt av många. adiam yohannes

9:02 AM  

Post a Comment

<< Home