Wednesday, March 07, 2007

8 mars, Internationella kvinnodagen!

Grattis alla kvinnor på Er Internationella kvinnodag!
Det är drygt 100 år sedan idén att fira kvinnodagen uppkom. Syftet med firandet är att uppmärksamma kvinnans situation över hela världen. Är det glädje för oss kvinnor att ha en sådan dag eller en skam? Skam över att det är fortfarande och efter alla dessa år håller kvinnan på att kämpa för sin närvaro, identitet, jämlikhet, jämställdhet och frihet. Borde inte vi alla fira allas dag?
En student berättar om den dagen:
"Som kvinna det btyder meycket får mig. Jag är stölt över att vara kvinna.
Men kampen måste försätta för rättvisan mellan man och kvinna. Det har förbättrat mycket för kvinnor. Men vi måste kämpa för bättre värld och upförstra våra söner för att förstå sina systrar på jämlikt sätt"/Adiam

1 Comments:

Anonymous Anonymous said...

Hej och fira Kvinnodagen.
Jag tror som kvinna man måste ge stöd till andra kvinnor, utan bedömande. Jag tror man och kvinnor är jämlik med olika. Jag fira olikheterna men stödja jämställdhet.
För samhället att fungera i rätt sätt man borde sträva efter att både kön respektera varandra och arbetar tillsammans med jämlikhet och stolthet.Oonagh Laverty

12:38 AM  

Post a Comment

<< Home